vrijdag 6 mei 2011

Bananabread

Het werd weer eens tijd om het een en ander te gaan bakken. Meestal bak ik een paar dingen tegelijk en dan vries ik het in, zodat ik altijd een voorraadje in huis heb.
Je kunt je voorstellen dat je met al dat thuisbakken snel door je voorraad bloem gaat. Daarom koop ik ook een grote zak van 20 kg bij de Amish.
Er wonen veel Amish mensen rondom Norwich en zij bakken natuurlijk heel erg veel zelf. Een van de Amish families heeft een winkeltje in een schuur op het erf. Ze verkopen er van alles en nog wat. Van bakingredienten tot pindakaas en petroleumlampen toe. Het is er ook wat goedkoper en vooral als je in grote hoeveelheden koopt, scheelt dat echt. En het is natuurlijk altijd gezellig om er even naar toe te gaan.
Helaas stellen ze het niet op prijs dat je foto's maakt, dus kan ik jullie niks laten zien.
Elke keer sta ik er weer van verbaast hoe eenvoudig ze leven. Alles gebeurd met paard, wagen en koetsje. Ook het bewerken van het land. Het lijkt alsof er de tijd heeft stil gestaan.
Binnen staat er een groot, gietijzeren fornuis en elektriciteit is niet toegestaan.
Het klinkt allemaal wel erg romantisch en gezellig, maar ik moet bekennen dat ik blij ben dat wij met wat meer luxe leven. Je zult eerst al je water maar moeten koken en dan in grote tobbes je was wassen en schrobben...
Maargoed, het meel is gekocht en ik kan gaan bakken.
Omdat ik nog wat overrijpe bananen had liggen, besloot ik om bananabread te gaan bakken. Door de bananen die er in zitten, wordt de cake lekker zacht en smeuig. Ik zal het recept er bij doen, zodat je het ook kan proberen.
Het lekkerste is om er nog een laag icing over te smeren, dat maakt het helemaal zoet.

Bananabread
180 gr. boter
500 gr. witte suiker
3 eieren
3 grote, zachte bananen
500 gr. bloem
1 theelpl. bak soda
1 theelpl. bakpoeder
1 theelpl. zout
80 ml. karnemelk

Zet de oven op 175 C en vet 2 bakblikken in met boter. Bestrooi met bloem. De bakblikken die we hier gebruiken zijn 22x13x6,5 cm
Klop de boter zacht. Voeg de suiker, eieren en geprakte bananen toe. Mix dit goed door elkaar.
Voeg daarna de de resterende ingredienten toe en mix weer.
Bak voor ongv. 50 min.

Icing
200 gr. poedersuiker
100 gr. monchou
4 eetlpls boter
1 theelpl amandelextract

Mix alle ingredienten goed tot elkaar, totdat het helemaal zacht en smeerbaar is.



Ik heb geen idee of je in NL baksoda kunt krijgen. Baksoda zorgt ervoor dat het beslag luchtiger wordt.
Verder moet je bij de theelpls en eetlpls geen afgestreken, maar een flinke schep nemen. Het is een beetje lastig, omdat wij alles precies afmeten in de daarvoor speciaal gemaakte lepels.
Laat me weten of het gelukt en lekker is, als je het probeert. Ik ben erg benieuwd!
Eet smakelijk!

Het regent hier nog steeds erg veel! Ik hoorde dat jullie in NL wel wat kunnen gebruiken. Hier zijn we al blij als het een dag niet regent... Over de bomen komt langzaamaan een groene waas en struiken laten voorzichtig wat blaadjes zien. Het voorjaar en de zomer zal dan toch wel een keer komen. De korte mouwen liggen nog steeds in de kast en de winterjassen zijn nog niet weggehangen.
Maar ik heb gehoord dat we een hele hete zomer krijgen. Wie weet verlangen we dan wel weer terug naar deze tijd!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten