maandag 7 november 2011

Fall (herfst)

Bijna alle bladeren zijn van de bomen. De herfst gaat langzaam, maar zeker over in de winter. Dit jaar is de herfst erg snel gegaan, omdat we al vroeg nachtvorst kregen. De herfst kan hier prachtig zijn, vooral als je Up North door de bossen en langs de meren rijdt. De bladeren veranderen in felle kleuren, rood, oranje en geel.
Een tijdje geleden (toen Anneke hier was), zijn we langs de Amish gereden en hebben wat foto's gemaakt.
Het was een bewolkte en donkere dag, maar toch wil ik jullie wat foto's van de omgeving hier laten zien.

Een Amish farm.

Als je goed kijkt zie je twee Amish vrouwen in blauwe kleren aan het werk in de moestuin.
Dit is een typische, Canadese schuur, waar je er heel veel van ziet. Meestal zijn ze, zoals hier, rood geverfd en vallen op in het landschap. Deze is al oud en de verf afgebladderd.
De Amish hebben grote moestuinen, omdat ze zoveel mogelijk in hun eigen levensonderhoud proberen te voorzien. In de zomer en herfst kun je allerlei groenten en fruit in stalletjes langs de weg kopen. Soms wordt het ook vers voor je uit de tuin gehaald. Vorige zomer kocht ik rabarber en dat werd vers uit de groententuin voor mij afgesneden. Het kost ook een stuk minder dan als je het in de winkel koopt. En het is lekker vers!

Een boerderij met een rode schuur in de verte.


Een stukje heuvelig landschap.


Amish schooltje.

We reden een eindje verder en kwamen langs het Amish schooltje. Deze staat naast het huis van mijn zwager en schoonzus.
Op de terugweg hadden ze pauze en de kinderen speelden buiten, wat zag dat er nostalgisch uit! We hadden graag een foto willen maken, maar dat is tegen het principe van de Amish en daar moet je rekening mee houden. Zij zijn er op tegen om foto's of afbeeldingen van mensen te maken. Zelfs de poppen van de meisjes hebben geen gezicht.
De kinderen gaan tot ongeveer groep 8 naar school en dan aan het werk. De juf die voor de klas staat (alle leeftijden zitten in een lokaal) is zelf meestal net klaar met school en is vrijgezel. Zodra ze trouwt, wordt er iemand anders juf.


Houtzagerij.



Op deze farm woont Levi. Mijn schoonouders halen hier altijd eieren, die wij dan weer bij hun uit de koelkast mogen pakken :-) Toen ik hier net was ging ik met mijn schoonmoeder mee, want dat leek mij natuurlijk wel interessant! Levi vroeg wie ik was en ik vertelde dat ik hier voor een jaar zou zijn om les te geven op de Rehoboth School (wat natuurlijk wel langer dan een jaartje is geworden!). Sinds die tijd ben ik de 'school teacher.' Als ik hem tegenkom in town, groet hij mij met 'You're the school teacher, right?' 
Altijd mooi om even door het Amish gebied te rijden. Je waant je dan echt in vroegere tijden.
Alles gebeurt met paard en wagen of lopend. In de winter zal dat wel heel koud zijn! Je kunt niet zomaar even de verwarming aanzetten in je buggy. Dan ben ik toch wel blij dat wij makkelijk even met een warme auto wegkunnen!

2 opmerkingen:

  1. Ha Gerlien,

    Je hebt er al weer heel wat foto's en berichtjes op staan! Leuk om te lezen! Gelukkig ben je geen Amish vrouw geworden, dan zat je er idd wel heel wat minder warmpjes bij ;)

    Grts Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heej!
    Bekende foto's. Doet me terugdenken aan 2,5 jaar (zo lang alweer) geleden. Leuk om dat weer te zien, weinig veranderd, maar dat zal daar ook niet snel denk ik.

    groetjes Lianne

    BeantwoordenVerwijderen