vrijdag 23 september 2011

Peaches

Het was een poosje stil op de blog hier. Dat komt omdat ik afgelopen week nogal druk ben geweest.
Ik heb jullie al eerder verteldt over het inmaken (canning) van groenten en fruit en dit jaar wilde ik ook graag perzikken doen. Gelukkig was ik nog net op tijd met het bestellen, voordat het seizoen over is.
Ik had twee bushel besteld bij de Amish. Zij rijden met iemand mee naar een plaats vlakbij de Niagara Falls en plukken ze daar. Maandagavond konden we ze ophalen!
De twee bushel was wel wat meer dan ik had verwacht...

Twee wasmanden vol!

Dat was toch wel veel! Dus maar snel aan de slag, voordat ze te zacht werden.
Dinsdag en woensdag heb ik het meeste verwerkt. Peaches in syrup, peach pie filling en peach butter.
De peaches in syrup zijn hetzelfde als die je in de winkel koopt in blik, alleen veel lekkerder. Je kunt ze dus gewoon zo opeten, maar ook lekker door de yoghurt, in bowl of een kruimeltaart ervan maken.
De peach pie filling is erg handig voor als er snel een pie gemaakt moet worden. Je leegt de pot gewoon in een bodem, doet er weer een laagje deeg over of kruimels (net als een appel-kruimeltaart). De peach butter is voor op brood, toast of als jam tussen een taart.

                        Peaches in syrup                                                     Peach pie filling en peach butter

Woensdag had ik nog steeds perzikken over (er kwam geen einde aan!) en daar heb ik maar 3 pies van gebakken. Een vriendin heeft een baby gekregen, dus die kon ik er gelijk blij mee maken.
Nu zijn er nog wat over en die eten we maar gewoon op.
Het was erg veel werk, maar het geeft wel een voldaan gevoel om zo'n voorraad te hebben. Ik had me alleen een beetje verkeken op hoeveel twee bushel was, volgend jaar bestel ik er denk ik toch maar een...

Ik probeerde het meeste te doen terwijl William en Sofia in bed lagen. Dat werkt het snelst, want anders moet je ogen voor en achter hebben om te kijken of alles goed gaat.
William vindt het namelijk nogal leuk om 'mee te helpen.' Ik vind nog steeds perzik-plak op muren, deuren en stoelen. Ach ja, na een grote schoonmaakbeurt is dat ook weer weg.

De afgelopen twee weken hebben regenachtig weer en lagere temperaturen. Geen Indian Summer dit jaar! Meestal hebben we tot begin oktober nog echt zomer en dan opeens komt de winter. Het eerste jaar dat ik hier was hadden we met Thanksgiving op 9 oktober nog 30 graden!
Maar als het lekker weer is, proberen we toch elke dag voor een wandeling te gaan.



Hopelijk kunnen we nog heel wat wandelingetjes maken voordat de sneeuw komt!
Ik wens jullie allemaal een goed weekend en iedereen die kaartjes en cadeaus heeft opgestuurd, heel erg bedankt!! Het is elke keer weer een verassing om naar het postkantoor te gaan!

4 opmerkingen:

  1. Hey Gerlien,

    Leuk om weer wat van je/ jullie te lezen. Gaat alles goed?
    Je hebt een mooie voorraad gemaakt voor de winter! Hoe maak je perziken op siroop? En hoe lang kun je ze dan bewaren?

    Groetjes Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi, wat een geluk heeft je vriendin; met zo'n lekkere pie!. Je hebt een -heerlijk- voorraadje voor de winter gemaakt. greets maatje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha!

    Leuk om te lezen! Leuke foto's ook weer!

    Spreek je snel!

    Grts Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gerlien. Ik hoorde via via dat je een blog bijhield. Wat leuk om je dagelijkse bezigheden te lezen. Je hebt een leuk gezinnetje! En wat ben je druk met koken joh. Je man treft het met jou ;-)
    Een hartelijk groet,

    Henrieke Loonstra (Keizer)

    BeantwoordenVerwijderen